Follow Life

SİNEMA KÖŞESİ

KÜLTÜR & SANAT

THE BRUTALİST 

7.3

ÇIKIŞ TARİHİ   20 ARALIK 2024 / 3s 35dk

DİREKTÖR   BRADY CORBET

SENARİST   BRADY CORBET, MONA FASTVOLD

OYUNCULAR   ADRIEN BRODY, FELICITY JONES, GUY PEARCE

ÖZET 

Ikinci Dünya Savaşı’ndan sonra "Amerikan rüyasını" yaşamak için ABD’ye göç eden Macaristan doğumlu, Bauhaus eğitimli Holokost kurtulanı mimar Laszlo’nun yolculuğunu ve hayat hikâyesini anlatıyor. Başlangıçta yoksulluk içinde çalışmaya zorlanan Laszlo, kısa süre sonra hayatının seyrini 30 yıl boyunca değiştirecek bir kontrata imza atar.

BEYAZPERDE ELEŞTİRİSİ

 4,5

Brady Corbet’in 2024 yapımı, 10 dalda Oscar adayı filmi "The Brutalist", holokosttan kaçarak Amerika’ya göç eden Macar bir mimarın hayata tutunma çabası ve yaşadığı etik çıkmazları konu alıyor. Filmin başrolünde, mimar László Tóth rolüyle Oscar’ın en büyük favorisi olan Adrien Brody, eşi Erzsébet rolünde harikalar yaratan Felicity Jones ve iş insanı rolüyle kariyer performansına imza atan Guy Pearce yer alıyor. Film, savaş sonrası travmalar, Amerikan Rüyası’nın karanlık yüzü ve sanatın sermaye ile olan karmaşık ilişkisini mercek altına alıyor. László ve Erzsébet, Avrupa’daki savaşın yıkımından kaçarak yeni bir başlangıç yapmak için Amerika’ya gelir. Ancak, bu yeni hayat, göründüğünden çok daha karmaşıktır. László, Amerikalı varlıklı iş insanı Harrison Lee Van Buren ile tanışarak büyük bir mimari proje fırsatı yakalar. Başlangıçta, bu iş birliği onun kariyeri için büyük bir atılım gibi görünse de, zamanla patronu ile olan ilişkisi László’nun sanatsal idealleri, etik değerleri ve kişisel hayatı üzerinde ağır bir baskı kurar.

THE CONJURİNG: LAST RİTES / KORKU SEANSU 4: SON AYİN

6.5

ÇIKIŞ TARİHİ   5 EYLÜL 2025 / 2s 15dk

DİREKTÖR   MİCHAEL CHAVES

SENARİST   DAVİD LESLİE JOHNSON-MCGOLDRİCK, RİCHARD NAİNG

OYUNCULAR   VERA FARMİGA, PATRİCK WİLSON, MİA TOMLİNSON

ÖZET

Paranormal olayları araştıran Ed ve Lorraine Warren, bugüne kadarki en rahatsız edici vakaları ile karşı karşıyadır. 1976'da Jack ve Janet Smurl, çocuklarıyla birlikte Pensilvanya'da yeni bir eve taşınırlar. Böylece uzun zamandır kurdukları kendi evlerine sahip olma hayallerini gerçekleştirirler. Ancak kısa süre sonra, açıklanamayan olaylar meydana gelmeye başlar. 1985'te, olaylar giderek daha tehdit edici hale gelir ve aile kırılma noktasına giderek yaklaşır. Çaresizlik içinde, Smurl ailesi sonunda Ed ve Lorraine Warren olarak bilinen deneyimli paranormal araştırmacılara başvurur. Emeklilikten dönen Warren ailesi, kızları Judy'nin doğumuyla bağlantılı bir eserle karşılaşır ve ilk vakalarının anıları canlanır. Olaylar doruk noktasına ulaşır ve onlarca yıldır onları rahatsız eden bir iblisle son bir yüzleşme yaşanır.

Gerçek olaylara dayanan "The Conjuring" evreninin son halkasının konusunu ünlü paranormal araştırmacılar Ed ve Lorraine Warren'ın son ve güçlü bir vakayla yüzleşmeleri oluşturuyor. Bu vaka, onları daha önce hiç karşılaşmadıkları kadar gizemli ve dehşet verici varlıklarla yüzleşmeye zorlar. Warren çifti hem kendi hayatlarını hem de masum insanları bu kötücül güçlerden korumak için son bir mücadele vermek zorunda kalacaktır.

BEYAZPERDE ELEŞTİRİSİ

 2,5

Serinin dördüncü ve son filmi olan "The Conjuring: Last Rites", Warren ailesinin gençliklerinde gittikleri bir vaka ile açılıyor. Vaka sırasında hamile olan Lorraine’in musallat eşliğinde kızı Judy’i doğurmasıyla başlayan hikâye akışı, bir süre Warren ailesinin gündelik yaşantısı ekseninde ilerliyor. Warren çiftinin kızları Judy ve sevgilisi Tony’e ağırlık verilmesi nedeniyle Smurl vakası oldukça küçük ve kısıtlı bir alanda işleniyor. Serinin önceki filmlerinde ailelerin yaşadıkları musallat vakaları geniş yer tutarken, bu filmde Warren’lar üzerinden ilerlenmesi de filmin hem daha dram ağırlıklı olmasına hem de tempo sorunları yaşamasına neden oluyor. Judy ve Tony’e ağırlık verilmesi, "Conjuring" evreninde bundan sonra Ed ile Lorraine çifti yerine halen yaşamakta ve mirası devralmış olan Tony Spera ve Judy üzerinden ilerleneceğinin de sinyallerini vermiş durumda. Ayrıca Tony Spera’nın halihazırda paranormal bir araştırmacı olarak anıldığını da belirtmekte fayda var. Gerçeklerle karşılaştırıldığında Smurl vakasında bahsedilen kötü kokular ya da tadilat sırasında başlayan olaylar yerine eve alınan ve aslında Warren ailesinin ilk vakalarından birinde karşılaştıkları antika bir ayna üzerinden ilerlemeyi tercih ettikleri dikkatli gözlerden kaçmayacaktır. Gerçek vakada yer alan ailenin köpeği Simon’ın havalanması dışında orijinal olaylara sadık kalınmadığını, Judy ile Tony’nin vakaya zorla iliştirildiklerini söylemek ise maalesef mümkün. Bunlara rağmen zamanında yayımlanmış Larry King Show görüntüleri gibi gerçek detaylar aralara sıkıştırılmış olsa da Smurl ailesine ayrılan bölümler maalesef serinin sadık takipçileri için yeterli olmayacaktır. Filmin bitiş jeneriğinde de yine Smurl ailesi yerine Tony Spera ile Judy’e ağırlık verilmiş olduğu göze çarpıyor.

MİCKEY 17

6.7

ÇIKIŞ TARİHİ   7 MART 2025 / 2s 17dk

DİREKTÖR   BONG JOON HO

SENARİST   BONG JOON HO

OYUNCULAR   ROBERT PATTINSON, NAOMI ACKIE, STEVEN YEUN

ÖZET

 Mickey 17, öldükten sonra klonunun üretilmesine izin veren bir işçi olarak çalışan Mickey'nin hikayesini konu ediyor. Bir keşif klonisi, buzul bir gezegen olan Niflheim’daki tehlikeli bir göreve Mickey isimli bir klonu gönderir. Mickey, ölse de yeniden klonlanabilmekte ve geçmişte olanların büyük kısmını hatırlayabilmektedir. Bir görev sırasında Mickey 17’nin kaza geçirerek öldüğü düşünülür ve bu nedenle yeni bir Mickey klonu aktif edilir. Ancak Mickey 17 hayattadır. Bu durum üzerine Mickey 17 ve yeni klonu arasında büyük bir mücadele başlar.

BEYAZPERDE ELEŞTİRİSİ

3,5

Film, klonlamayı sadece bilimsel bir yenilik ya da geleceğin kaçınılmaz bir parçası olarak ele almıyor. Bireyin kimliği, özgürlüğü ve değeri gibi bakış açılarıyla irdeliyor. Bu noktada romanın gücünün buradan geldiğini de belirtelim. “Insan, biyolojik bir varlık mıdır, yoksa anılarımız mı bizi insan yapar?” sorusu film boyunca kafamızı meşgul ediyor. Kısacası, film klonlamayı bir çözüm olarak değil, insanın değerini ve özgürlüğünü tehdit eden bir uygu lama olarak betimliyor diyebiliriz. Filmin biçimsel anlamda çok daha başarılı olduğunu söylemek mümkün. Darius Khondji’nin sinematografisi ve Jung Jae-il’in müzikleri bir harika. Klostrofobik alanlar, ışık ve gölge kullanımının hikayeye göre değişimi ve renkler oldukça başarılı kullanılmış. Joon-ho filmlerinden alışık olduğumuz melodiler, bu kez de karşımızda. Karakterle bağ kurmamızın istendiği tanıma evresinde daha yumuşak tınılar hikaye akışına yardımcı oluyor. Filmde iki karakterle birden karşımıza çıkan Robert Pattinson elbette ön planda ve gayet iyi bir performans sergilemiş. Film, ödül sezonunda vizyon görseydi Pattinson’ın bir şansı olabilirdi ama çok erken vizyon kararı alınmış. Filmin karışık eleştiriler alması vizyonun erkene çekil mesine sebebiyet vermiş olabilir. Bunu filmin vizyonu sonrası daha net gözlemleyebiliriz. Son tahlilde, Bong Joon-ho’dan filmografisi açısından bir geri adım yaşamış olsak da derdini net anlatabilen, atmosferini iyi kuran, gelecek meseleleri için tartışmalara alan açan bir yapım var ortada. Dengesizlik ve dağınıklık gibi eleştirileri bolca duyacağız. Mizahi dozun ayarı ve temsilinde de sorunlar var ama gerek bilim-kurgu sevenler, gerekse anlattığı dertlere vakıf olanlar da filmi bağrına basacaktır.

MİSSİON: IMPOSSİBLE – THE FİNAL RECKONİNG / MİSSİON: IMPOSSİBLE – SON HESAPLAŞMA

7.3

ÇIKIŞ TARİHİ   23 MAYIS 2025

DİREKTÖR   CHRİSTOPHER MCQUARRİE

SENARİST   CHRİSTOPHER MCQUARRİE, ERİK JENDRESEN

OYUNCULAR   TOM CRUİSE, HAYLEY ATWELL, VİNG RHAMES

ÖZET

Mission: Impossible – Son Hesaplaşma, büyük bir tehlike ile karşı karşıya olan Ajan Hunt ve ekibinin hikayesini konu ediyor. Av henüz bitmedi: Ethan Hunt ve efsanevi Impossible Mission Force'tan ekibi, yalnızca "Entity" olarak bilinen son derece güçlü ve dünyayı tehdit eden bir yapay zekayla karşı karşıyadır. Ekibin, bu kaynayan çatışmada kilit rol oynayan "Sewastopol" adlı Rus denizaltısını bulmaları gerekir. Ancak Hunt ve ekibi bu amaçta elbette yalnız değildir. En nihayetinde Entity'nin bir adamı olan Gabriel de Sewastopol'u hummalı bir şekilde aramaktadır. Ona göre bu, yeryüzünde cehennemin kapısını açan, dünyayı kaosa sürükleyecek anahtardır. Gabriel'in bu acımasız mücadelede gizli bir silahı var gibi görünür. Hunt'la ortak bir geçmişleri var ve bu geçmiş sonunda IMF ajanının eline geçer.

BEYAZPERDE ELEŞTİRİSİ

3,0

Tom Cruise, yalnızca bir aktör değil, artık aynı zamanda sinema ritüelinin vücut bulmuş hali gibi geliyor bana. “Mission: Impossible – The Final Reckoning” bu ritüelin son örneklerinden. Ve bu sefer yalnızca bir devam filmi değil; sinemanın bugünü ve yarını üzerine fiziksel bir manifesto. Şöyle ki, Cruise, sinema tarihindeki yerini çoktan sağlamlaştırmışken, bu filmle birlikte bir kez daha sınırları zorlamış. Sadece fiziksel değil, kavramsal sınırları da... “Mission: Impossible – The Final Reckoning,” teknolojik distopyalara, yapay zekâ kabuslarına ve dijital çağın soyut tehditlerine karşı bilgisayar efekti değil, kas gücüyle çekilen sahnelerle dolu bir film. Özellikle filmin finalindeki uçak sahnesi, Cruise’un sadece aksiyon değil, sinemanın kendisi adına duyduğu tutkuyu haykırıyor. Tıpkı Gene Kelly'nin danslarını kendi yapan bir sanatçı oluşu gibi, Cruise da dublörsüz sahneleriyle bu çağın sinema geleneklerine bir sadakat gösterisi sunuyor. Dijital efektlerin egemenliğinde, sinema salonlarını hâlâ kutsal bir alan gibi görenler için bu film, eski usul bir bağlılığın modern zamandaki tezahürü oluveriyor. “Mission: Impossible – The Final Reckoning” yapay zekanın tanrısal bir güce dönüştüğü bir anlatının parçası olarak karşımıza çıkıyor. Bu sefer kötü karakter “The Entity”, bir insan değil ama insanın da bir toplamı. O, her yerde olan, kimse olmayan, görünmeyen ama her şeye sızmış dijital bir gölge. Bu soyut karakterin taşıdığı tehdit öylesine yaygın, öylesine soyut ki, film boyunca gerilim, somut tehlikelerden çok, sürekli bir kıyamet atmosferine dönüşüyor. Yani aksiyonun yanında bir varoluş kaygısını da bünyesinde taşıyor. Fikir olarak zamanlaması uygun olsa da, tehdidin bu genişleme hali ne yazı ki filmin zayıf halkası.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.