Cumhuriyetin 100. Yılında Yerli Gurur

Türkiye'nin otomotiv endüstrisi, Cumhuriyetin ilanının ardından geçen yıllarda önemli bir evrim geçirdi. Devrim'den TOGG'a uzanan bu yolculuk, Türk mühendislerin azmi, girişimciliği ve teknolojiye olan tutkusuyla şekillendi. İşte Ayhan Korkmaz'ın kaleminden Türkiye'nin Otomotiv Serüveni...

ESKİŞEHİR 08.12.2023, 21:09 Muhabir
Cumhuriyetin 100. Yılında Yerli Gurur

Devrim: Cumhuriyetin İlk Adımı

Türkiye’de yerli otomobillerin tarihine baktığımızda ilk örneğinin Devrim isimli otomobil olduğunu görüyoruz. Devrim, Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in çabalarıyla Eskişehir Devlet Demiryolları Fabrikası’nda, Türk mühendisler tarafından tasarlandı ve üretildi. Devrim, 29 Ekim 1961 yılında Cumhuriyet Bayramı törenlerine yetiştirilmek üzere 135 günde tamamlandı. Üretilen 4 adet otomobil için 3 farklı tipte 10 farklı motor imal edildi. Seçilen otomobil trenle Eskişehir’den Ankara’ya getirildi. Otomobilin yakıtı tören alanında hızlıca dolduruldu. Törende yakıt doldurulduktan sonra 100 metre gittikten sonra yakıtı bitti ve durdu. Yakıtın bitmesi konusu tam açıklanamadı ve halk büyük bir hayal kırıklığına uğradı. Devrim otomobilleri yatırım da alamayınca seri üretime geçilemedi.

Zafer: Azmin Zaferi

Zafer, Türkiye’nin otomotiv sektöründeki azmi ve kararlılığı simgeliyor. Volvo ile başlayan ortaklık çabaları sonuç vermemiş olabilir, ancak 1968’de Triumph ile kurulan yeni bir iş birliğiyle Zafer adlı ikinci yerli otomobil üretimine başlandı. Maalesef, dönemin baskıları ve olumsuz etkileri nedeniyle Zafer projesi durdurulsa da bu süreç Türk otomotiv endüstrisinin kararlılıkla ilerlemeye devam edeceğini gösterdi.

Anadol: Seri Üretimin Öncüsü

1966’da kurulan Anadol, Türkiye’nin otomotiv sektöründe bir dönüm noktasıydı. Otokoç ve Ford ortaklığı ile üretilen Anadol, fiberglass kalıplar kullanarak tasarlanmış, uygun fiyatlı ve Türkiye’nin ihtiyaçlarına uygun bir araçtı. Yıllar içinde büyük talep gören Anadol, Türk otomotiv endüstrisinin gelişiminde önemli bir rol oynadı ve 1990’lara kadar üretimi devam etti.

TOGG: Geleceğe Yolculuk

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG), Cumhuriyetin 100. yılına özel bir armağan olarak 2017 yılında duyuruldu. Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu Holding’in güç birliğiyle hayata geçirilen TOGG, teknolojiye dayalı ve çevre dostu bir yaklaşımla Türkiye’nin otomobilini yaratma vizyonunu taşıdı. Pandemiye rağmen kararlılıkla devam eden çalışmalar, 2023’te trafikte kullanılmaya başlanan TOGG’un başarısını taçlandırdı.

Cumhuriyetin 100. Yılında Gururla Bakış

Bugün, Türkiye’nin otomotiv endüstrisi, Devrim’den Zafer’e, Anadol’dan TOGG’a kadar uzanan bir tarih boyunca önemli adımlar attı. Bu gurur verici serüven, Türk mühendislerin, girişimcilerin ve iş birliklerinin ülkemizi dünya otomotiv sahnesinde daha da güçlü kılmak adına birleştiği bir hikayedir. Kasım 2017’de Türkiye’de yerli bir otomobil üretileceği duyuruldu. Haziran 2018’de ise Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu Holding’in katılımıyla Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu tanıtıldı. TOGG olarak kısaltılıp markalaşan girişim, Covid-19 pandemisi döneminde çalışmalarına hız kesmeden devam etti. 2022 itibarıyla prototipleri sergilenmeye başlanan TOGG, Nisan 2023 tarihinde trafikte kullanılmaya başlandı.

Yorumlar (0)
Ayın Anketi Tümü
Yeni Yıl'da Hangi Kararları Alıyorsun?
Yeni Yıl'da Hangi Kararları Alıyorsun?
10
açık